Vores børn oplever en tryg hverdag med plads til voksenkontakt, udviklende aktiviteter i grupper, leg, gode måltider, læring og masser af udeliv.

HVERDAGEN

Her bliver dit barn ikke bare passet - men udviklet fagligt og personligt.

Dit barn bliver en del af et trygt fællesskab, hvor alle børn og voksne kender, ser og hjælper hinanden. Vi drager nytte af at være en integreret institution og skole, hvor børn og voksne mødes og kender hinanden på tværs. To gange om ugen har vi fælles morgensamling, hvor store som små synger sammen og har fælles oplevelser.

Fællesskabet giver tryghed i overgangen til skole. Det betyder også, at vi til daglig trækker på mange dygtige fagprofessionelle hænder, der vil jeres barn og brænder for pædagogik og læring. Læringsaktiviteterne med børnene tager udgangspunkt i et månedligt tema, hvor vi gennem ture ud af huset, leg, fortællinger, mad og sang kommer hele vejen rundt om emnerne, så det, vi undersøger og lærer, sætter sig fast.

DAGSRYTMEN

Vi har åben fra kl. 6.15 – 16.45 (fredag lukker vi kl. 16.00)

• 6.15 - 7.30:
    Fælles morgenhygge med vuggestuen og SFO med tilbud om morgenmad indtil kl. 07.00.

• 9.00 - 11.00:
    Samling i gruppen med sang, fortælling og andre inspirerende indslag og børnene tilbydes frisk frugt. Herefter planlagte læringsaktiviteter ude og inde eller ture ud af huset.

• 11.00 - 12.00:
    Frokostmåltid som bliver lavet og serveret af huset. Vi nyder maden sammen og øver os i at øse op, smage nye råvarer, sige tak for maden og tage af bordet.

• 12.00 - 14.00:
    Vi er ude at lege hver dag. Hvis barnet har behov for middagslur, er der også mulighed for det.

• 14.00:
    Er vejret godt, nyder vi at spise eftermiddagsmad ude, ellers går vi ind og spiser og leger resten af eftermiddagen.

børnegrupperne

Vores børn er opdelt i to grupper; Novicer og Aspiranter. Novicerne er de 3-4-årige og Aspiranterne de 4-5-årige. Hvornår barnet er klar til at skifte fra Novice til Aspirant er individuelt og afhænger af, hvor selvhjulpen barnet er, og hvor dets primære sociale relationer befinder sig. Desuden også af de to børnegruppers størrelse og sammensætning.

En tryg og blid overgang til skole

Det sidste år i b￸ørnehaven deltager de ældste børn i idrætstimerne sammen med 0. klasse. Her er naturligvis fokus på krop og motorik men også på at skabe sociale bånd mellem b￸ørnene samt relationen mellem underviser og kommende elever.

Til april begynder f￸ørskoleb￸ørnene i skoleintro, hvor de får bes￸øg af deres kommende undervisere flere gang om ugen. Underviserne planlægger sammen med den primære pædagog fra bø￸rnehuset både dansk, matematik og engelsk ud fra, hvad b￸ørnegruppen allerede har arbejdet med, og hvilke behov der er.

Her er der fokus på det faglige, så bø￸rnene har et kendskab til fagene, når de starter i 0. klasse, men der er i ligeså h￸øj grad fokus på relationen mellem bø￸rnene og deres kommende lærere. B￸ørnene deltager i frikvarterer med deres kendte voksne fra b￸ørnehuset, så der er så meget som muligt, de fø￸ler sig trygge ved til skolestart.

Tilsammen giver det en tryg og blid overgang og sammenhæng fra tiden i b￸ørnehave til skolestart i august.

Praktisk

I vores velkomstbrev kan du læse mere detaljeret om det praktiske rundt om barnets hverdag.

optag/start

Vi har både plads til børn fra vores egen vuggestue og fra andre pasningsordninger. Hvis dit barn skifter til vores institution fra anden pasningsordning, planlægger vi sammen den første tid for netop jeres barn. Hvordan skal den første uge se ud, skal mor eller far med, har dit barn brug for at sove til middag og er der andre behov, vi skal kende? Du er altid velkommen til at komme på besøg - ring til os og lav en aftale med en af vores medarbejdere.